TUMs Astro guide översatt till Svenska

Forum for posting in Swedish only.
User avatar
Carolus Rex
Addicted Member
Addicted Member
Posts: 4856
Joined: Sat 02 Feb, 2008 12:44
Reputation: 118
Guild: A : TTS
A : X.ORG
A : SHLD
Galaxy: Alpha

TUMs Astro guide översatt till Svenska

Postby Carolus Rex » Wed 30 Dec, 2009 21:09

I AstroEmpires, som de flesta spel som detta är den första instinkten att ta alla Planeter (Planeter/Månar) nära dig. Jag vet hur du känner, då jag har varit där själv. Känslan av att äga hela systemet som du startade i är ett kraftfullt drag, men gör det inte. Varför? Jo för det finns flera anledningar men det viktigaste är: de flesta planeterna är dåliga helt enkelt, medans andra är effektiva på olika sätt. Så nu kollar vi vad som är bra, inte så bra och vad du inte ska röra.

Sektion 1: Vad man ska undvika som pesten
Följande Planeter borde aldrig bli koloniserad under några omständigheter

Oceanisk
Glaciärisk

Varför? Helt enkelt för att dessa Planeter har 1 metall. Metall är det viktigaste på din bas, den avgör din produktions och konstruktions kapacitet och med en låg metall så ser du ett stort fall i dessa värden, för att inte nämna att dubbla, om inte tredubbla tiden det tar att bygga up en bas. Jag skulle kunna gå in i detalj om varför och hur det är så, men det är bäst att hålla detta enkelt:
KOLONISERA ALDRIG DESSA PLANETER. ALDRIG.

Sektion 2: Ta mitt ord för det – Vad man ska sikta på
Som i de flesta saker finns det vissa kombinationer som funkar bra tillsammans och vilka som inte gör det. I denna sektion, så kommer jag att gå igenom vissa av kombinationerna som funkar bra för vissa typer av baser.

Ekonomi:
För ekonomi baser (baser som fokuserar på ekonomi) behöver du skaffa Kristaller. Kristaller gör en stor skillnad på din ekonomi. Ta en Kristall planet om du kan; om inte asteroider. Asteroider har större begränsning på deras area men en bra asteroid är inte olika ovanligt som en Kristall Planet.

Sikta inte för mindre än 4 i solenergi, oroade inte om gas. Desto högre fertilitet desto bättre, men för asteroiden så får du byta bort den högre fertiliteten för solenergin. Detta är inte värt det. Sikta för position 1 i alla lägen. Om du hittar en Kristall planet med solenergi 1 eller 2 så är det inta värt att ta eftersom fördelen med kristallerna kommer inte vara värt det för den högt ökad energikostnaden och slösad area/ befolkning.

Helt enkelt – Sikta för position 1 Asteroider, position 1 eller 2 Kristall planeter om du kan hitta dem.

Produktion
Kratrar, Metalliska och Steniga gör dem bästa produktionsbaserna. Alla har metall 3 vilket gör en stor skillnad både i utvecklings tid och i din slutgiltiga produktion. Sikta för position 1 där du kan, position 2 är inte dåligt. Allting efter det är slöseri med tid. Målet är att få den bästa valutan för pengarna långsiktigt, och att säkra en stadig energikälla är viktigt om du vill kunna uppfylla detta. När du börjar med några av dessa planeter var god och bygg några, och då menar jag bara några kristallgruvor för att hjälpa din tidiga ekonomi. Dessa borde tas bort när du börjar bygga Terraformare för att öka din area. Kom ihåg en byggnad med bara 1+ ekonomi är slöseri med tid i slutändan.

Asteroider kan också bli använda som produktionsbaser men kommer dock inte att ge samma genomsnittliga produktions nivå som de andra nämnda på grund av den mycket mindre arean, men detta är balanserat med 75% rabatten på de två starkaste försvarsbyggnaderna. Det är bra att konstruera kristallgruvor på Asteroider, även om dem är använda för produktion, men det är bra att begränsa dem till 10, eller högst 15.

Den bästa produktions och förmodligen den bästa planeten överhuvudtaget du kan få skulle vara en Stenig Planet i position 1. 3 i metall, 5 i fertilitet och 4 i solenergi är den mest lyckade kombinationen för långsiktig produktion och konstruktion.

Helt enkelt – Kratrar, Metalliska och Asteroider är bra produktionsbaser i position 1, ibland 2. Dock så är Steniga baser i position 1 det bästa.

Forskning:
För baser som specialiserat sig för forskning så behöver du fokusera på två saker, Fertilitet och Area. Självklart inkluderar detta inte att låta den höga area samt den höga fertilitet som Glaciäriska baser i den blandningen. Dessa två färdigheter måste vara uppbackade av i alla fall 2 metall annars kommer du se att den basen bygger saktare än en traktor på en motorväg

Vi har då två vinnare för forskningsbaser. Denna första är Gaian; Den har hög fertilitet och arean gör den till ett fenomenalt val i antingen position 1 eller 2. Position 1 är den bästa. Den andra vinnaren är de Jordliga. Den har lite lägre area än en Gaia men inte mycket.

Om du inte kan hitta en Gaia eller en Jordlig, så funkar en Öken eller en Tundra också bra. Öknar och Tundror har den högsta arean av alla planeter i AE och den kompenserar bra för den lägre fertiliteten du får av att välja dem. Självklart så föredras position 1, 2 är acceptabelt.

Helt enkelt – Ta en Gaia eller Jordlig, position 1 om du kan. Öken och Tundra är okej de också.

Blandade:
De flesta planeter kan göra baser okej. Allt beror på hur du ska spela, passivt eller aggressivt. Alla baser ger ekonomi och produktion, och även när dina baser är specialiserade så ökar du fortfarande båda. För att välja dina egna balanserade planeter, kolla på nästa sektion och väljk själv


Helt enkelt - Gör vad du vill, läs vidare för mer detaljer.

Sektion 3: Ta inte mitt ord för det – Vad att sikta mot.
Det finns flera värden på varje Planet som beräknar hur bra den är. Dessa är: metall, solenergi, gas, kristall, fertilitet och area. Så desto högre dessa värden är desto bättre. Här är en enkel avrundning av man ska sikta mot.

Metall.
Minst -2
Högst -3

De flesta Planeter har 2 metall. Det är okej men inte bra. Planeter som Asteroider, Metalliska, Kratrar och Steniga har alla 3 metall. Metall är viktigt och förbättrar både konstruktion och produktion samt skyndar på utvecklingen av en ny bas. 3 metall är det du borde sikta för de flesta baser när du kan. Men kom ihåg, även 3 metall är dåligt utan bra solenergi och fertilitet.

Solenergi.
Minst – 3
Högst – 4

Solenergi är beräknat på planetens position i solsystemet. Planeterna längst till vänster har 4, dem bredvid har 3, sen 2 och så vidare. 3 i solenergi är det minsta du borde ta, om du inte har en hög gas nivå som är ganska ovanligt. Solenergi är den mest vanliga energikällan så sikta för 4 när du kan så kommer det göra det liv mycket enklare och ge mer vinst.

Gas.
Minst – 0
Högst – 5

Gas är inte lika viktigt som solenergi eftersom bara vissa baser har mycket gas. Om du kan få en planet med 3 eller mer gas, utmärkt, men det är inte jordens undergång om du aldrig bygger Gaskraftverk. Gas är beräknat på två saker. Det första är vilken typ av Planet du tar. Det andra är positionen. Planeter i den fjärde och femte positionen får 1+ i gas. Detta betyder att om du tar denna +1 i gas så tar du bort solenergin helt så sikta bara för detta om du kan få 5 i gas.

Kolla planet basvärdetabellen i slutet av guiden för att se vilka baser som har så mycket gas.

Fertilitet
Minst – 4
Högst – 7

Fertilitet är beräknat på två saker. Det första är vilken typ av Planet du tar. Det andra är positionen. Fertilitet beräknar hur mycket din befolkning kommer att öka med varje nivå av Stadsbyggnader så självklart desto större desto mer kommer du spara långsiktigt. Varje byggnad på AE kostar 1 befolkning. Varken mer eller mindre.

Planeter i den andra och tredje positionen får +1 i fertilitet. Kolla planet basvärdetabellen i slutet av guiden för att se vilka baser som har hög fertilitet.

Area.
Beror på planet sorten och om det är en måne eller planet. Månar är självklart mindre men har 50% rabatt på de största försvaren. Detta kan definitivt hjälpa långsiktigt. Asteroider är de enda planeterna som det bara finns en area för, inga planeter eller månar.

Större area betyder att du kan bygga mer på planeten innan du behöver använda byggnader för att förstora den, medans planeter med mindre area oftast har speciella fördelar som högre metall, kristaller eller gas. Det är upp till dig att balansera dem.

Kolla planet basvärdetabellen i slutet av guiden för att se vilka baser har olika area.

Kristall
Kristaller uppkommer bara på vissa planeter och tillåter dig att bygga kristallgruvor. För varje kristallgruva å din planet får du +1 till den ekonomi mer nivå av kristall. 1 kristall på en planet borde verkligen ignoreras förutom i början. Detta är för att +1 ekonomi per nivå är inte värt arean och befolkningens kostnad.

Men 2 och 3 kristaller är värt att skaffa när du kan men självklart är det ett byte på metal och area. Bara Kristallplaneter och Asteroider har mer än 1 kristall. Det är också värt att notera att Kristallplaneter är väldigt ovanliga.

Section 4: Base rate easy reference Astro guide:
Typ -------Metall ---- Gas --- Kristall --- Fert ---------- Area
Toxic -------- 2 ------- 4 ------- 0 ------- 4 ------- P-90 & M-79
Gaia --------- 2 ------- 2 ------- 0 ------- 6 ------- P-90 & M-79
Magma------- 2 ------- 4 ------- 0 ------- 5 ------- P-80 & M-71
Metallisk ------ 3 ------- 2 ------- 1 ------- 4 ------- P-85 & M-75
Stenig-------- 3 ------- 2 ------- 1 ------- 5 ------- P-85 & M-75
Kratrar------- 3 ------- 1 ------- 1 ------- 4 ------- P-85 & M-75
Glaciärisk ------- 1 ------- 2 ------- 0 ------- 5 ------- P-95 & M-83
Oceanisk------ 1 ------- 2 ------- 0 ------- 6 ------- P-80 & M-71
Kristall---- 2 ------- 1 ------- 3 ------- 4 ------- P-80 & M-71
Asteroid ----- 3 ------- 1 ------- 2 ------- 4 ------------ 65
Tundra -------2 ------- 2 ------- 0 ------- 5 ------- P-95 & M-83
Öken ----------2 ------- 2 ------- 0 ------- 5 ------- P-95 & M-83
Jordlig ------- 2 ------- 2 ------- 0 ------- 6 ------- P-85 & M-75
Vulkanisk------ 2 ------- 4 ------- 0 ------- 5 ------- P-80 & M-71
Radioaktiv -- 2 ------- 3 ------- 0 ------- 4 ------- P-90 & M-79

*Notera. I tabellen P = Planet. M = Måne

13th PotMArrows wrote:Remember your place on Alpha Ancient Emperor.


[CLS] Oden wrote:You, you personally, are why this game is dieing.

Return to “Svenska (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest